1985 Greenpeace
Dit is mijn boek met knipsels vol dierenleed, vervuiling en radioactieve straling.
Wat kun je ertegen beginnen?
Ik deed klusjes in de buurt en spaarde het geld voor Greenpeace.
Dit is mijn boek met knipsels vol dierenleed, vervuiling en radioactieve straling.
Wat kun je ertegen beginnen?
Ik deed klusjes in de buurt en spaarde het geld voor Greenpeace.
Vogels, vleermuizen, zweefvliegen zijn te gek.
Ik organiseerde natuurkampen en biologie-excursies, richtte een afdeling op van de Jeugdbond voor Natuurstudie.
Leerzaam- als je 14 bent…
Het Ricciotti Ensemble ging op tournee door Bosnië, direct na de burgeroorlog.
We brachten muziek bij mensen die uit de hel kwamen.
We speelden voor weeskinderen.
Hier zag ik hoe muziek een levenskracht kan zijn.
Een betekenisvolle plek is dan veel belangrijker dan een vlekkeloze uitvoering.
Het gaf me een totaal nieuwe blik op mijn rol als musicus.
In 2004 kwamen een aantal Oost-Europese landen nieuw bij de EU. Ik ging naar Bratislava, Praag en Ljubljana om muzikale ontmoetingen tussen jonge, creatieve en inventieve musici te creëren. Er ontstonden geweldige avonturen waarin kinderkoren, scholieren, Dj’s, rockbands en de meest professionele klassieke musici samen kwamen.
Bekijk hier de collage van klassiek, jazz en improvisatie in de markthal van Bratislava
Bekijk hier de interactie tussen verschillende muziekstijlen en mensen in Praag
Bekijk hier de ‘Nacht van Ljubljana’
Bekijk hier de compilatie van de uitvoering in Paradiso, Amsterdam
Muziek is ruimte. Op plekken waar mensen muren bouwen, kan muziek door de afscheiding breken.
Musici stonden op daken, balkons en in de straten. Kinderen, koorzangers en dansers deden mee. Een uur lang klonk muziek van weerszijde van de bufferzone die Turks en Grieks Cyprus van elkaar scheidt. Zo konden we, door het prikkeldraad heen, de bewoners van dit prachtige land verbinden.
Ik las over een muur die de bewoners van het Oost-Slowaakse Prešov wilden bouwen rondom het zigeuner getto. Met musici uit Nederland, Duitsland, Polen en Slowakije gingen we een week lang aan de slag met lokale scholieren, conservatoriumstudenten en professionals. Er ontstond een hectisch, taai, fascinerend en bijzonder avontuurlijk concert.
Adam Sébire maakte een mooie documentaire.
Bekijk deze documentaire hier (22 min).
In Cyprus en Slowakije had ik ervaren hoe muziek verschillende bevolkingsgroepen kan verbinden. Ik ging naar Israël en Palestina om daar met musici en jongeren te werken en een project te ontwikkelen dat de scheidslijn kon doorbreken. Met musici en kinderen van Bethlehem maakten we “Carried by the Wind”, als een overwinning op de Apartheidsmuur.
Ook hiervan maakte Adam Sébire een korte documentaire (10 min) die hier te bekijken is.
Oost-Jeruzalem werd UNESCO culturele hoofdstad. Maar de Israëlische regering verbood het festival en sloot de organisatie op.
Omdat cultuur, kunst en identiteit als zuurstof is voor de geest, organiseerde ik met lokale kunstenaars een geheim festival in huiskamers.
Bekijk hier een prachtige impressie van Hikaru Toda & Jason Brooks.
Ik werd verliefd op deze prachtige stad, de muziek en de mensen. Ondanks de controle en het wantrouwen van het regime leven jonge mensen vol dromen, creatieve ideeën en plannen voor de toekomst. We organiseren een concert waarin verschillende werelden samenkomen. Oriëntaalse traditie, nieuwe experimenten, bekende liedjes, rock en opzwepende ritmes. Kinderen, studenten en professionals doen mee. Het wordt een concert voor vrijheid. Niet lang daarna begint de revolutie, de chaos, het geweld.
Op zoek naar een rol voor muziek bij de ontreddering van de Syrische burgeroorlog. Ik maakte een plan en ging met 13 musici aan de slag in scholen en vluchtelingenkampen in Jordanië bij de Syrische grens. In totaal zeven keer reisden musici naar Jordanië om workshops en concerten te geven en lokale musici op te leiden. Er ontstond een programma voor muziekonderwijs op verschillende plekken.
Van een afstand kun je machteloos voelen over oorlog, onrecht en het verlies van werelderfgoed. Met schrijver Abdelkader Benali vroegen we de inwoners van Aleppo om over hun dagelijkse leven te schrijven. Het werd uiteindelijk een voorstelling waarin Syrische vluchtelingen in Nederland meespeelden, we postkaarten ontvingen en terug schreven en vele nieuwe contacten ontstonden tussen Nederland en Syrië.
Bekijk hier onze Facebook pagina
Bekijk hier de van 30-minuten versie in het Concertgebouw, Amsterdam
Wil je een voorstelling bij jou thuis? We bieden nu de mini-Postcard from Aleppo aan. Mail naar anke@twaalfhoven.net voor meer informatie!
Het was natuurlijk maar een vreselijk beperkt aantal kinderen die we echt konden helpen en raken in Jordanië. Om te zoeken naar meer aandacht voor schoonheid, verbeelding en spel in het leven van ontheemde kinderen, reis ik naar de VS voor lezingen en discussies over de rol van kunst bij conflict en crisis.
Bekijk hier de discussie bij Aspen Institute in Washington DC
Luister hier het gesprek tijdens het Aspen Ideas Festival 2013
Hoe kunnen we de stem laten horen van kinderen die opgroeien op de meest uitdagende plekken van deze aarde? Met dit project brengen we korte muzikale composities van kinderen tussen 10 en 17 jaar uit kind gevangenissen, vluchtelingenkampen, asielzoekers centra en de Zuid-Amerikaanse favela’s naar middelbare scholen in Nederland, de VS en andere landen. Hier bouwen scholieren verder op de composities die vervolgens door professionele musici in normale concerten worden uitgevoerd.
Hoe breng je het verhaal van een Syrische vluchteling naar een groot publiek zonder dat je het slachtofferschap benadrukt?
Door jonge vluchtelingen te vragen hun droom om te zetten in een muziekstuk, en deze composities vervolgens met middelbare scholieren uit te werken tot een groter stuk en op de meest prestigieuze zalen uit te laten voeren, doorbreken we het bestaande beeld van een kind op de vlucht. We benadrukken de verbeeldingskracht, schoonheid en openheid voor de toekomst en bouwen zo aan direct contact en uitwisseling tussen mensen in een kwetsbare situatie en anderen die in bevoorrechte positie leven.
Voor mij is Musical Postcards een nieuwe manier om te kijken naar de rol van de componist is de samenleving. Niet (altijd) alles zelf doen, maar juist vormen ontwerpen voor de creatieve kracht van anderen en zo de meest belangrijke en urgente verhalen van deze tijd vertellen.
Het is geweldig dat we samenwerken met musici zoals van het New York Philharmonic, Helsinki Philharmonic, philharmonie zuidnederland en vele anderen!